Współczesny projekt logo powinien być uniwersalny, żeby móc znaleźć się na różnych mediach od wizytówki po stronę internetową. Często jednak znak niekoniecznie spełnia te kryteria i konieczny jest jego redesign. Takim przypadkiem właśnie było logo firmy Piomet. Zadaniem NEO-TECH stało ulepszenie projektu wraz z zachowaniem jego charakterystycznych elementów.
Po pierwsze, jeśli logo to wektor
Obowiązkową częścią współczesnego znaku jest jego projekt w formie wektorowej. Forma taka pozwala na swobodne skalowanie go bez utraty jakości. W oczywisty sposób ułatwia to umieszczenie logo na małych jak i dużych mediach, od billboardu po ikonę na smartfonie. W przypadku starego projektu na pierwszy rzut oka widać wyłaniające się pixele świadczące o tym, że jest on w formie rastrowej. Gdy zmiana wielkości znaku niszczy jego czytelności, posiadanie nawet najpiękniejszego logo jest bezsensu.
Spójna forma znaku
Mniej oczywistym faktem jest posiadanie spójnej formy w całym znaku (i dalej w identyfikacji firmy z resztą). Jeśli decydujemy się na techniczny charakter firmy, warto postawić na proste geometryczne kształty. W przypadku starego znaku font w logo spełnia to założenie, jednak ramię maszyny po lewej stronie już nie. Buduje to więc rarzącą niespójność, która psuje odbiór projektu.
Mniej znaczy więcej
W logo powinniśmy pozbyć się elementów, które nie są dla niego kluczowe. Chodzi o to by znak był jak najbardziej czytelny i łatwy do zapamiętania dla odbiorcy. Ze starego projektu postanowiliśmy wyrzucić elemnty jak:
- Napis „Sp. z o.o.” – generalnie dodanie napisu Sp. z o.o. może być uzasadnione. Był to swego czasu popularny trend, który kojrzyć się mogą z bardziej zaufaną firmą. Jednak obecnie podkreślanie tego w logo nie ma wystarczających podstaw.
- Śrubki na maszynie – drobne elementy w znaku potrafią być bardzo problematyczne w wydruku. Taka śrubka w tym wypadku po zmniejszeniu znaku mogłabyć odbierana jako plamka/błąd w wydruku.
- Efekt na literze „P” – względem reszty nazwy z niewiadomych przyczyn litera „P” została pogrubiona i podkreślona efektem rozmazania. Takie rozwiązanie mogłoby mieć uzasadnie, gdyby było spójne z resztą znaku i wnosiło jakąś wartość. Jednak jest ono niepotrzebne i wprowadza chaos.
Przystosowanie logo do druku
Każde logo prędzej czy później, kiedyś trafi na papier. Nawet gdybyśmy prowadzili w pełni wirtualną działalność logo pojawi się chociażby w dokumentach. W tym wypadku warto zwrócić uwagę na to czy projekt znaku ma wersje przystosowaną do druku. Mowa o wersji w kolorach do wydruku, czyli w CMYK’u. Ze względu na to, że drukarki mieszją kolory, a nie jak ekrany tylko przepuszczają wybrany kolor światła pojawia się problem. Logo na wyświetlaczu może być bardziej nasycone i mięc mocniejsze barwy niż po wydrukowaniu.
Optycznie dostosowany znak
Jedną z najbardziej pomijanych kwestii we współczesnych projektach logo jest temat optycznej korekty znaku. Chodzi o dostosowanie elementów logo do tego jak ludzkie oko postrzega elementy w nim zawarte. Dla przykładu wersja w bieli logo powinna być węższa niż wersja oryginalna, bo biel poszerza optycznie znak na czarnym tle. Nie bez przyczyny białe ubrania pogrubiają nas, a czarne wyszczuplają. Takie zależności tyczą się też logo, więc żeby wyglądało zawsze dobrze i spójnie ze sobą należy zadbać o optyczną korektę w projekcie.
W tym temacie nie chodzi tylko o kolor, ale również wiele innych elementów składających się na znak. W starym projekcie logo problem wystąpił w odsępach między literami, które nierównomiernie rozkładały litery. Chodzi o za duże przestrzenie między literami „I”, „O” i „M”.
Nasza propozycja redesignu logo
W redesignie nie chodzi o projektowanie nowego znaku, ale o ulepszenie starego. W nowej odsłonie logo Piomet kładliśmy nacisk na zachowanie charakterystycznych i dobrych z perspektywy projektowania elementów starego znaku. Do wyboru przedstawione zostały 3 koncepcje zmian, w których każdy z nich rozwiązywała problemy pierwowzoru.
Ostatecznie klient wybrał projekt najbardziej wierny oryginałowi. W tym cały pakiet 48 plików logo w różnych ułożenia znaku (pion, poziom) oraz różnych wersjach kolorystycznych.